Kram Sydän - Tulisitko Product Owneriksi Kramiin?

Tulisitko Product Owneriksi Kramiin? 

Kram huutomerkki - markkinoinnin tehokkuus ja tuottavuus viedään uudelle tasolle

Tavoite 1: markkinoinnin tehokkuus ja tuottavuus viedään uudelle tasolle

Etsimme Product Owneria työystäväksemme. Aloitat työsi hankkeessa, jossa rakennetaan B2B-markkinoinnin johtamisen toimintamalli ja työkalu. Näiden avulla btob-yritysten markkinoinnin tehokkuus ja tuottavuus viedään uudelle tasolle.

MarkOps-toimintamalli on tavoitelähtöinen, myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä edistävä, ja markkinoinnin luovaa kaaosta vähentävä sarja parhaita käytäntöjä. Siihen liittyy kiinteästi työn ja tulosten tekeminen näkyväksi muulle organisaatiolle digitaalisen palvelun avulla.

Tuoteomistajan tehtävä on laaja ja sen reunat repaleiset, kuten hyvässä räiskäleessä: tehtävänäsi on luotsata tuotekehitystä mahdollisimman lähellä asiakkaita, ketterästi ja hukkaa minimoiden. Päävastuunasi on työkalu, jossa markkinoinnin avainprosessien tehokkuus ja tuottavuus tehdään näkyviksi ja johdettaviksi.

Jos siis sytyt markkinoinnin tehokkuudesta ja vaikuttavuudesta, ja siihen liittyvästä nörtteilystä, tämä voi olla sinulle.

Tehtävän reunoilla on käyttöönotto- ja tukipalveluiden kehittäminen ja toteuttaminen, jossa muu ydintiimi on päivittäin kiinni. Siksi reunojen kanssa voi tulla välillä haasteita. Oletkin taitava navigoimaan pienen yrityksen joskus kaoottiseltakin tuntuvassa ympäristössä, jossa on oltava joustava, innovatiivinen, rohkea ja halukas kantamaan vastuuta,
kun kaikilla on paljon tekemistä.

Jos kaipaat kapeaa asiantuntijatonttia, et ole oikean rekryn äärellä.

Kram MarkOps sydän

Tuoteomistajana onnistumisen edellytyksiä ovat vankka kokemus markkinoinnista lähellä myyntiä, analyyttisyys, uteliaisuus sekä rakkaus ja kriittisyys teknologiaa kohtaan.  

Tekninen osaaminen ja sparraus tulevat kumppaneilta

Saat käyttöösi tarvittavan käyttöliittymä- ja visuosaamisen sekä kehittäjätiimin. Sinun ei tarvitse kiteyttää viestejä tai tehdä sisältöjä, sillä sitä osaamista on tiimissäsi, mutta et voi kokonaan ulkoistaa itseäsi näistä tehtävistä. Määrittelet itse roolisi tuotteen markkinoinnissa oman ambitiosi mukaan.

Tuoteomistajan tehtävänä on pitää huolta siitä, että kehittäjätiimillä on edellytykset onnistua. Olet avoin sille, että tiimin jäsenet valmentavat sinua tuotekehitysroolissasi. Arvostat siis molemminpuolista oppimista ja tiedonvaihtoa. Me toimimme verkostomallilla ja kumppanit ovat aina olleet – ja tulevat aina olemaan meille kollegoita. Me vaadimme heiltä enemmän kuin muut, mutta annamme heille myös paljon valtaa.

Toimintatapasi on ketterä, mutta ei pakotetusti lean

Olet toimintatyyliltäsi ketterä, ja tottunut kanban-työskentelyyn, mutta emme edellytä sinulta Scrum Master -pätevyyttä. Olet halukas oppimaan työssäsi jatkuvasti - myös tekemistäsi tai todistamistasi virheistä.

Et vetäydy kammioosi, vaan varaat aikaa myös käytännön asiakastyössä mukana olemiseen. Ymmärrät että työkalun käyttäjien kokemuksen tutkiminen, analysoiminen ja ymmärtäminen on yksi päätehtävistäsi. Vaikka nautit tiimityöstä, sinua draivaa se, että saat itse aikaan lopputuloksia. Et lamaannu debatissa tai aivoriihessä, jossa työhösi liittyviä yksityiskohtia puidaan intohimoisesti tai sinuun kohdistetaan valtava määrä kysymyksiä, ideoita ja tarpeita. Olet hyvä priorisoimaan ja tekemään päätöksiä.

Työkielenä taipuvat sekä suomi että englanti. Olet suora ja täsmällinen viestijä ja siedät erilaisia viestintätyylejä. Et kavahda ajoittain alkukantaistakin läppää. Voit olla introvertti tai ekstrovertti, punainen, keltainen, sinivihreä tai vaikka ruskea, meille käy! Kunhan et ole itse allerginen millekään värille, tai suhtaudu niihin liian vakavamielisesti. On jopa etu, jos sinusta löytyy jokin hauska pimeä puoli.

Kova substanssisi on markkinoinnissa, ei softassa

Ohjelmistokehitysosaamisen sijaan painotamme markkinoinnin kovaa substanssia. Sinulta luonnistuu sekä strateginen että taktinen linjaaminen. Ymmärrät sisältöjen elimellisen roolin ratkaisujen myynnissä, ja sinulla on teknologista näkemystä markkinoinnin ja myynnin yhteisen putken palasista. Mittaaminen on sinulle itsestäänselvyys, mutta et ole datasokea. Arvostamme käytännön markkinointipäällikkökokemusta, kaikkine kivikkoineen.

Sinulla on konkreettisia näyttöjä laajojen hankkeiden parista, ei pelkästään digistä. Kollegat ja esimiehet ovat kiitelleet kykyäsi hahmottaa kokonaisuuksia ja terrierimäistä tapaasi jahdata yksityiskohtia. He ovat kokeneet, että sinuun voi luottaa - sinä toimitat.

Olet rakentanut urallasi monikanavaisia markkinoinnin kokonaisuuksia, joissa on ollut mukana automaatiopolkuja. Innostut tietomalleista ja datan kanssa mylläämisestä. Mitä lähempänä olet ollut myyntiä, sitä enemmän saat pisteitä. Olet ehkä ollut mukana ostamassa, ottamassa käyttöön tai kehittämässä valmisjärjestelmiä tai miettimässä integraatiohommeleita. Käytät sujuvasti arjessasi work management -työkaluja. Erityisesti arvostamme Asanan hallintaa. Sinulle ovat tuttuja CRM-kuviot,  julkaisujärjestelmät sekä hyvä rosteri markkinointityökaluja, mieluusti pääkäyttäjätasolla. CRM-puolella mieluiten joko O365, Pipedrive, Salesforce tai HubSpot taipuu.

Emme edellytä analyytikon taitoja, mutta Googlen Analytics, Data Studio, Supermetrics tai ehkä edistyneemmätkin työkalut ovat sinulle tuttua heinikkoa. Jos ei, ampaiset niiden kanssa nopeasti juoksuun. Emme ylenkatso kokemusta Salesforcen Einsteinista, IBM:n Watsonista tai vaikkapa Adoben Senseistä, mutta päiväunilta herättyämme hieraisemme kyllä nopeasti toiveet ripsistämme. Sinä sen sijaan näet ehkä vastaavia unia tekoälyn hyödyntämisestä.

Kram sydän - asiakkaan apu, seura ja gloria

Kram on asiakkaan apu, seura ja gloria 

Työelämäntehtävämme on markkinoinnin arvon kasvattaminen. Haluamme että se on yhä useammalle mahtava duuni. Tässä tehtävässä luotamme markkinoinnin operaatioiden johtamismalliin, MarkOpsiin, ja työystävyyteen. Se on yhteistyötä, jossa pidetään omien puolta, tuetaan, kannustetaan ja tipautetaan välillä todellisuuteen. Se ei tunne siilojen, seinien tai y-tunnusten rajoja. Ennen kaikkea työystävyys on yhdessä tekemistä, virheiden tekoa ja oppimista.

Työystävänä emme ole päänsilittelijöitä tai life coacheja. Työystävään voit luottaa. Häneltä kuulet kipeänkin totuuden. A friend would offer you an umbrella in the rain, a work friend will yell: Run, bitch, run!

Asiakasyrityksemme ovat pääosin keskisuuria asiantuntija- tai ratkaisumyyntiorganisaatioita tai firmoja, joissa halutaan rakentaa ratkaisukeskeisempää bisnestä. Tuossa muutoksessa markkinoinnin rooli on iso ja meidän erityisosaamisemme arvokasta.

Me autamme asiakkaitamme priorisoimaan, tehostamaan, toimittamaan ja nostamaan esille työn tuottamaa arvoa. Painopiste on toimivissa sisällöissä, riippumatta niiden muodosta. Autamme valitsemaan markkinointiin myös oikeaa osaamista, riippumatta tiimin koosta ja sen jäsenten y-tunnuksista.

200 tunnistetun markkinoinnin osaajan verkostomme on asiakkaidemme toiminnan tukena. Toimimme läheisessä yhteistyössä asiakkaidemme myynnin kanssa ja olemme itsekin vahvasti myyntitiimi.

Meillä saat varmasti rakentaa juuri sen näköisen tehtävän kuin haluat. 

Pohditko mitä muuta tarjoamme kuin lämpimiä halauksia?

Vastaus siihen vaatii luottamuksellisen ja avoimen keskustelun välillemme, jossa on mukana koko tiimi. Meillä on iso aukko täytettävänä, meille entuudestaan uudenlaisella osaamisella.

Olemme pieni tiimi, jolla on suuri unelma.  Meillä saat räätälöidä tonttisi. Odotamme sinulta siitä vahvaa näkemystä. Meillä saat myös luonnollisesti vaikuttaa siihen, keitä tiimiin valitaan työystäviksi. Saat kokea kiivaita keskusteluja, debatteja ja jopa konflikteja. Sillä emme pelkää niitä. Saat tunnustaa turvallisesti heikkoutesi ja sinun pitää hyväksyä niitä myös meissä muissa. Sillä niitä riittää!

Merkityksellistä työtä, se on varmaa!

Kram on ollut olemassa pian 11 vuotta ja sen olemassaolon tarkoitus on ollut alusta asti kohentaa niiden asemaa, jotka tekevät työtä markkinoinnin parissa yrityksissä. Tätä työtä tehdään luomalla yhtä aikaa systematiikkaa ja joustavuutta esim. verkostojen avulla, rakentamalla työmalleja priorisointiin, yhteistyön johtamiseen ja sujuvampaan arkeen. Työmme kasvattaa sekä yksilön että yrityksen markkinoinnin maturiteettia.

Ja nyt on aika ottaa sillä matkalla seuraava askel. Se ei tunne maantieteellisiä rajoja.

Emme tarjoa näköalapaikkaa, korporaatiorakenteita, sertifioituja johtamispalveluita emmekä valmiiksi mietittyjä kehityspolkuja, vaikka Ruoholahden toimistoltamme näkyykin meri, ainakin varvistamalla. Tarjoamme aitoa työystävyyttä, tiiviin tiimin ja uniikin kumppaniverkoston, valitsemasi työvälineet ja joustavat järjestelyt etä- tai lähityöskentelyyn, myös ajallisesti.

Olemme aina panostaneet valmennukseen ja meitä ovat auttaneet työssämme eteenpäin alansa parhaat mentorit ja sparraajat - sekä tietysti läheiset asiakkaat. Niin tulee olemaan jatkossakin.

Työterveydestäsi huolehtii Heltti, tietokoneesi toimivuudesta HS-Works, tuottavuudestasi Google Cloud, Slack, Asana ja muut työkalut. Lounasta haet lähipäivinä helposti Sillan mahtavalta jengiltä ja sitä syödään usein yhdessä. Teen ja kahvin laadusta tai lisukkeista ei tingitä, lupaukset sokerittomasta toimistosta petetään aina joulun tienoilla ja yhteiset palaverikävelyt ovat olleet lyhytaikaisia kokeiluja.

Mutta kun varataan aikaa tehdä työtä hitaasti yhdessä, silloin siinä on vain kyse meistä. Joskus melotaan tai tanssitaan, toisinaan ilmajoogataan. Nyt vain odotellaan koska uskalletaan taas virkistäytyä. 

Ja kaiken tämän ohella tietysti ansaitset myös työstäsi oikeudenmukaista palkkaa. 

Kaikki sopimukset allekirjoitetaan arvoillamme

Arvomme ovat apu, seura ja gloria. Ne tarkoittavat auttamista, yhdessä tekemistä ja oppimista sekä sellaista integriteettiä omasta työstä, että se huomataan. Gloria tarkoittaa myös palautetta, sitä janoamme itsellemme ja muille, erityisesti palautetta hyvistä tuloksista. Niitä juhlimme.

Arvoistamme kerromme mieluusti lisää kasvokkain, mutta kaikkein mieluiten osoitamme ne tekoina. Myös tätä kollegavalintaa ohjaa timanttisen osaamisen ohella vahvimpana arvot. Puhuttelevatko ne ja tarinamme sinua? 

Näin haet tuoteomistajaksi ja työystäväksi Kramiin!

Kuka sinä olet ja millaisia ovat työunelmasi? Mitä ajatuksia tämä tarina tulevaisuudestamme herätti sinussa?

Lähetä lyhyt videotervehdys, vapaamuotoinen hakemuksesi ja CV mieluiten heti, mutta viimeistään 31.3.2021 sähköpostitse riina.jokinen@kram.fi


Tai kun haluat ensin kysyä ja vaihtaa ajatuksia, lähetä Riinalle WhatsAppia 050 469 8780, niin sovitaan aika jutella.

Kun sopiva tyyppi löytyy, nappaamme kiinni.

RGB-huutomerkki